A büntető székről, büntető sarokról

Három éves kislányom hatalmas hisztiket produkál mindig, amikor valamire nemet mondok, vagy nem értek egyet vele. Ilyenkor csapkodja az ajtót, és agresszívan viselkedik. Kipróbáltam a bünti széket, ami csak még jobban feldühíti és nem hajlandó a széken maradni sem. Azt is próbáltam, hogy a kiváltságokat elveszem, próbáltam szigorú lenni, ami csak jobban feldühíti. Mit nem próbáltam még ki , ami segítene is?

A büntető szék, vagy nyugodj meg szék sajnos elég gyakran javasolt, és alkalmazott módszer a kisgyerekkorban is. Amikor büntető székre ültetjük a gyereket, azt várjuk el tőle, hogy „Gondolkozz el azon, hogy mit tettél”, és elvárjuk, hogy ez segítsen, hogy jobban viselkedjen. Ne dobálja az ételt, ne verekedjen, ne hisztizzen. Azért, hogy kicsit pozitívabb legyen a büntető szék, vannak akik azt javasolják, hogy az idő lejárta után öleljük meg a gyereket.

Az érzelmi elutasítás része a büntető/gondolkodó széknek, akkor is ha a végén ölelést kap a gyerek (Daniel Siegel).

Amikor ezt a módszert használjuk mert a gyerek helytelenül viselkedett, vagy érzelmileg nem tudja kontrollálni magát, a gyerek azt az üzenetet kapja, úgy érzi, hogy magára hagyod, hogy egyedül kezelje a tévedését, az érzelmi kirohanását. A gyereknek nem büntetésre, hanem segítségre van szüksége ilyenkor, hogy helyre hozza a hibáját, tanuljon belőle, hogy megtanulja kezelni az érzéseit. A büntiszéken töltött idő még idegessé és zavarttá is teheti. (Mit gondolhat rólad a gyerek? Talán azt, hogy; “Biztos nagyon szeret anyu, fontos vagyok neki, hogy ide ültetett, hogy megoldjam a problémát”. Nem válószínű). Az lehet, hogy aznap vagy pár napig abba hagyja a helytelen viselkedést, de hamarosan megismétli azt vagy egy újabb helytelen viselkedést produkál.

Akkor mit próbáljunk ki?
Három módszer, mely elősegíti a gyereket, hogy jobban viselkedjen, büntetés nélkül, és hosszú távon.

1. Ez majdnem olyan mint a gondolkodó szék, azzal a fontos különbséggel, hogy a gyerekkel maradsz, és támogatod abban, hogy megnyugodjon. Az, hogy hol ültök együtt, ez a gyereked temperamentumától, tőled és a helyzettől függ. Simán megölelheted, ha engedi, vagy csak ülj mellette. Ha szükséges vonuljatok ki a helyzetből (például játszótér, üzlet). Ennek az a célja, hogy a gyerek biztonságba érezze magát, hogy megnyugodjon és kész legyen figyelni rád. Ez több időt vesz igénybe, de elősegíti, hogy a gyerek jobban viselkedjen, nem csak ott és akkor, hanem hosszú távon is. Amikor vita vagy hatalmi harc van köztetek, akkor mindkettőtöknek a legjobb, ha megnyugodtok, mielőtt megbeszélnétek, hogy mi, miért történt, hogyan tovább, vagy ha lehet akkor, megnyugvás után egyszerűen lépjetek tovább. Ez a helyzettől függ.
2. Szánj időt a tanításra. Gyakran egyszerűen csak azért viselkednek rosszul a gyerekek mert nem tudják, hogy mit vársz el tőlük, hogy kezeljenek bizonyos helyzeteket. Fontos ezért, hogy szánj időt arra, hogy megmutatod, gyakorlod, megbeszéled vele, hogy mit lehet csinálni, ahelyett, hogy arra koncentrálsz, hogy mit nem. Amikor előre tudja, hogy mit vársz el tőle nagyobb az esélye a jó viselkedésnek. Mondjuk a játszótéren egy másik gyereket üt a szemed fénye. Guggolj le mellé és mutasd meg neki, hogy simogatni kell, nem bántani a másikat. Nem elég csak mondani neki, hogy ne bántsd a kisfiút. Az idő amit befektetsz abban, hogy megtanítod neki, hogy kezeljen bizonyos helyzeteket vagy csalódásokat, segíteni fog neki, hogy önállóan és jobban fogja majd megoldani a hasonló helyzeteket.
3.Tévedések mint lehetőségek a tanulásra. Amikor lehetőséget adsz neki, hogy tanuljon a saját hibáiból, akkor segíted abban, hogy legközelebb magától fogja, helyesen megoldani a felmerülő helyzeteket. Beszéld meg vele,hogy ; mit történt, miért történt, legközelebb mit tehet?
Persze lehet, hogy majd ismét előfordul, hogy nem tudja, hogy viselkedjen, annak ellenére, hogy megbeszéltétek. Ilyenkor, a büntető szék helyett, újra ismételjétek el valamelyik lépést a fentiek közül. Hisz tévedni emberi dolog, (akár többször is) és a hibák lehetőséget adnak a tanulásra.

Bari Zsuzsa