Olyan egyszerű tanácsaik is vannak, mint hogy adjunk nekik házimunkát. Bár a gyereknevelésre nincs biztos recept, de van néhány olyan pszichológiai kutatás, amely szerint bizonyos tényezőkre mindenképp érdemes figyelni. Persze tudjuk, hogy nem minden esetben könnyű ezeket teljesíteni, és nem is minden esetben csak a szülőkön múlik, de lehet belőlük inspirálódni.

  1. Légy inkább hiteles, mint tekintélyelvű vagy engedékeny
    Diana Baumrinde, a University of California, Berkeley pszichológusának elmélete szerint alapvetően háromféle szülő van: mérvadó, tekintélyelvű és engedékeny. Az engedékeny szülő megpróbálja nem büntetni a gyereket, és elfogadni olyannak, amilyen, a tekintélyelvű előre meghatározott magatartási normák szerint próbálja irányítani őt, míg a mérvadó racionálisan próbálja irányítani őt. Az elmélet szerint ez utóbbi az ideális, amelyben a gyerek a tekintély iránti tiszteletben nő fel, de nem érzi magát megfojtva. A Baumrinde modellről itt lehet bővebben olvasni.
  2. Végezzenek a gyerekek házimunkát
    Ha felmentjük a gyerekünket a házimunka elvégzése alól, akkor attól is felmentjük, hogy megtanulja mi a munka, hogy időben rájöjjön, hogy ez az életünk része, és mindannyiunknak részt kell vennünk a teljesítésében. Julie Lythcott-Haims, a Stanford University egykori dékánja, a How to Raise an Adult című gyerekneveléssel foglalkozó könyv szerzője szerint a házimunkában – például kidobja a szemetet, elpakolja a saját ruháit – részt vevő gyerekek olyan felnőttek lesznek, akik jól együttműködnek a társaikkal, empatikusabbak, és képesek önállóan feladatokat végezni. A kijelentéseit egyébként a Harvard University egy longitudinális kutatására alapozza.
  3. Meg kell tanítani a szociális készségeket
    A Pennsylvania State University és a Duke University kutatói által több mint 700 gyerek részvételével készített felmérésből az derül ki, hogy összefüggés van az óvodások szociális készsége és a két évtizeddel későbbi sikerességük között. Arra jöttek rá, hogy azok a szociálisan kompetens gyerekek, akik kérés nélkül is képesek voltak kooperálni társaikkal, segítőkészek másokkal, megértik az érzéseiket és képesek önállóan megoldani a problémájukat, nagyobb valószínűséggel tanulnak felsőoktatási intézményben, és kapnak 25 éves korukra munkát, mint azok, akiknek korlátozottak a szociális készségeik. Utóbbiakat nagyobb valószínűséggel tartóztatta le a rendőrség és voltak később alkoholproblémáik.
  4. Legyenek elvárásaink a gyerekünkkel szemben
    A Los Angeles-i University of California professzora Neal Halfon és kollégái egy 2001-es felmérés adatai alapján úgy gondolják, hogy a szülők gyerekeikkel szemben támasztott elvárásaik nagy hatással vannak a megvalósításra. Azok az szülők, akik eleve úgy képzelték el a gyerekük jövőjét, hogy azok főiskolát végeznek, úgy tűnt, hogy irányítják a gyerekeiket a cél felé, függetlenül az anyagi helyzetüktől és egyéb eszközeiktől. Ez összhangban van a Pygmalion-effektussal, ami az elvárások valóságalakító hatását jelenti, vagyis ebben az esetben a megfogalmazott elvárások cselekvésekké válnak a gyerek viselkedésében.
  5. A szülők is tanuljanak
    A University of Michigan pszichológusa, Sandra Tang egy 2014-es tanulmányában azt állította, hogy azoknak az anyáknak a gyereke, akik befejezték a középiskolát vagy az egyetemet, nagyobb valószínűséggel maguk is ugyanezt teszik. Egy 2009-ben publikált longitudinális tanulmány szerint a szülők iskolai végzettsége jelentősen előrevetíti az oktatási és foglalkoztatási sikerességet.
  6. Kezdjünk korán matematikát tanítani a gyerekünknek (kornak megfelelően)
    Egy 2007-es, 35 ezer óvodáskorú gyerek adatainak az elemzéséből (az Egyesült Államokból, Kanadából és Angliából) azt a következtetést vonták le, hogy a matematikai képességek korai fejlesztése jelentős előnyt jelenthet az embereknek. Greg Duncan a kutatásban részt vevő tudós szerint a matematikai képességek korai fejlesztése, így a számok, a számok sorrendjének vagy az alapvető matematikai fogalmaknak az ismerete nem csak a jövőbeli sikeres matematikai eredményeket vetíti elő, hanem a jövőbeli olvasási eredményeket is.
  7. Az anya ne legyen háztartásbeli
    A Harvard Business School kutatása szerint jelentős előnyökkel jár egy gyereknek, hogyha az anya is dolgozik. A tanulmányukban azt állítják, hogy azok a lányok, akiknek dolgozott az édesanyja, hosszabb ideig járnak iskolába, nagyobb valószínűséggel töltenek be vezető szerepet a munkájukban és 23 százalékkal több pénzt keresnek, mint azok a társaik, akiket otthon ülő anyák neveltek fel. Az ilyen fiúk pedig több figyelmet fordítanak a házimunkára és gyereknevelésre: például 25 perccel több időt töltenek házimunkával, mint az átlag. Kathleen L. McGinn, a kutatásban részt vevő egyik tudós szerint nagyon kevés dolgot ismerünk, amiről tudjuk, hogy ilyen hatása van a nemek közötti egyenlőtlenségekre, mint amilyen egy dolgozó anya.
  8. Alakítsunk ki jó kapcsolatot a gyerekünkkel
    Ez szinte annyira evidencia, hogy fölöslegesnek érezzük leírni. Egy 2014-es tanulmány szerint azok a gyerekek, akik az első három évükben érzékeny gondoskodást kaptak a szüleiktől, nem csak az iskolában teljesítenek jobban, hanem felnőtt korukban is egészségesebb kapcsolataik voltak és jobb tudományos eredményeket értek el. A PsyBlogon közölt beszámoló szerint megéri a szülőknek befektetni a korai szülő-gyermek kapcsolatba, a gyerekek jelzéseire azonnal és érzékenyen reagálni és biztonságos alapot biztosítani számukra, hogy felfedezzék a világot, mert ez hosszú távon visszafizetődik.

http://eletmod.transindex.ro/?cikk=26614