Miért működik a Pozitív Fegyelmezés?
Egy, deviáns viselkedésű tanulók szülei és tanárai számára kidolgozott képzési programról szóló tanulmány kimutatta, hogy a Pozitív Fegyelmezés eszközeinek alkalmazása statisztikailag jelentős fejlődést eredményezett a tanulók viselkedésében – összehasonlítva a kontrollcsoportként működő iskolák tanulóival.
Emellett kisebb léptékű kutatások is igazolták a Pozitív Fegyelmezés eszközeinek pozitív hatását.
A kulcs: az iskolai kapcsolódás érzése
A tanulmányok rendre azt mutatják, hogy az iskolához való tartozás érzése – azaz az élmény, hogy a diák kapcsolatban van az iskolával és számít, amit tesz – jelentősen csökkenti az alábbi kockázatos viselkedések előfordulását:
-
érzelmi lehangoltság,
-
öngyilkossági gondolatok vagy kísérletek,
-
dohányzás, alkohol- és marihuánafogyasztás,
-
erőszakos viselkedés.
Ezzel párhuzamosan javulnak a tanulmányi eredmények is.
A szociális készségek tanításának megelőző hatása
A kutatások szerint, ha a fiatalabb tanulók szociális készségeket sajátítanak el, az megelőző hatású lehet – egészen a serdülőkorig.
Azok a gyerekek, akik ilyen készségeket tanulnak:
-
nagyobb valószínűséggel lesznek sikeresek az iskolában,
-
ritkábban keverednek problémás helyzetekbe.
A szülői nevelésre gyakorolt hatás
Bár a Pozitív Fegyelmezés szülői képzéseit célzó tanulmányok még korai stádiumban vannak, más, hasonló szemléletű programok már igazolták hatékonyságukat:
-
eredményesen változtatják meg a szülői viselkedést,
-
növelik a problémamegoldó képességet,
-
csökkentik az autokratikus döntéshozatalt (Stanley tanulmánya, egy Adleri szülői képző programban).
A hosszú távú hatás
Számos tanulmány egyértelműen alátámasztja, hogy azok a fiatalok, akik „egyszerre kedves és határozott” nevelést kapnak:
-
kevésbé hajlamosak a dohányzásra, alkohol- és droghasználatra,
-
kevésbé valószínű, hogy erőszakosan viselkednek,
-
később kezdenek szexuálisan aktív életet.
A kulcs a felnőttek kezében van
A Pozitív Fegyelmezés nemcsak a gyerekeket támogatja, hanem a felnőtteket is tanítja arra, hogyan legyenek egyszerre kedvesek és határozottak – ezzel olyan légkört teremtve, amelyben a gyerekek fejlődni, tanulni és együttműködni tudnak.
