A Pozitív Fegyelmezés támogatja és fejleszti azokat a készségeket, amelyek a boldog és sikeres élethez szükségesek. Elősegíti a kölcsönös bizalmon alapuló, tiszteletteljes kapcsolatok kialakítását a családokban, iskolákban, munkahelyeken és közösségekben.
A Positive Discipline (Pozitív Fegyelmezés) egy amerikai nonprofit szervezet, amelynek célja a Pozitív Fegyelmezés elveinek és módszereinek tanítása. (www.positivediscipline.org)
A Pozitív Fegyelmezés alapját Dr. Alfred Adler, a 20. század elején élt pszichiáter munkássága képezi. Adler hitt abban, hogy az emberi viselkedést az a vágy mozgatja, hogy a legjobbat hozzuk ki magunkból, és hogy minden ember megérdemli a tiszteletet és a megbecsülést.
Adler szerint az ember egyik alapvető szükséglete a közösséghez tartozás, valamint az érzés, hogy képes hozzájárulni annak jólétéhez.
Egyik legjelentősebb felismerése az volt, hogy még a mentális egészségi problémákkal küzdőknek is segíthet a „képessé tevés ereje”. Tanításai összhangban állnak a demokrácia alapelveivel.
Dr. Rudolf Dreikurs, osztrák pszichiáter, Adler lelkes követőjeként továbbfejlesztette az elméletet, és hangsúlyt fektetett a szülők és tanárok oktatására. Módszereinek célja, hogy minden társadalmi réteg számára elérhetővé tegye a gyerekek és családok fejlődésének és boldogulásának támogatását.
Adler és Dreikurs módszerét Dr. Jane Nelsen és Dr. Lynn Lott dolgozta tovább, igazítva azt a mai családok és iskolák változó igényeihez. Munkájuk több tízezer szülőt, tanárt és közösségi vezetőt ért már el világszerte.
Családi környezetben a Pozitív Fegyelmezés fontos szociális és életkészségeket tanít, arra nevelve a gyerekeket, hogy megbízható, tisztelettudó és találékony tagjai legyenek közösségeiknek.
Azok a gyerekek, akik Pozitív Fegyelmezésen alapuló családi környezetben nőnek fel, könnyebben beilleszkednek új közösségekbe, aktívan és építő módon vesznek részt azok életében (otthon, iskolában stb.). Úgy érzik, hogy számít, amit tudnak és éreznek, megkapják a tiszteletet, fontosnak és értékesnek érzik magukat – ennek köszönhetően kevésbé hajlamosak a közösség számára elfogadhatatlan viselkedésre.
Ahhoz, hogy aktív, hasznos és megbecsült tagjai legyenek közösségüknek, a gyerekeknek meg kell tanulniuk az ehhez szükséges szociális készségeket – a Pozitív Fegyelmezés ehhez kínál hatékony eszközöket.
A Pozitív Fegyelmezés alapelve, hogy a fegyelmet tanítani kell, és a fegyelem tanít. A családi és osztálymegbeszélések kulcsszerepet játszanak a Pozitív Fegyelmezés szemléletén alapuló otthonokban és iskolákban.
Oktatási környezetben alkalmazva a Pozitív Fegyelmezés a következőket tanítja gyermekeknek és felnőtteknek egyaránt:
-
Az összetartozás és az együttműködés fontosságát
-
Minden ember tiszteletben tartását
-
A problémák megelőzését és hatékony megoldását
-
A kommunikációs készségek fejlesztését
-
A közösségi érzés erősítését és az érzelmi intelligencia fejlesztését
Az egyik legfontosabb eszköz az iskolai környezetben a rendszeresen tartott, szabályozott osztálygyűlés, amely fórumot biztosít a problémák megoldására, csökkenti a tanórákat megzavaró események számát – így több idő jut a tanulásra.
A Pozitív Fegyelmezés segédanyagai gyakorlati eszközöket kínálnak a tanároknak, hogy óvodás kortól középiskolás korig fejlesszék a gyerekek önfegyelmét, önbecsülését és önuralmát – mindezt azért, hogy boldog, kiegyensúlyozott felnőttekké válhassanak.
A módszert alkalmazó tanárok arról számolnak be, hogy jobban élvezik a tanítást, mert a Pozitív Fegyelmezés nemcsak a fegyelmet támogatja az osztályban, hanem fokozza a tanulók közötti együttműködést is, és több időt hagy a tanításra.
Bölcsődék, óvodák, iskolák, szabadidős programokat szervező közösségek, családsegítő szolgálatok és más gyerekekkel foglalkozó szervezetek szintén sikerrel alkalmazzák a Pozitív Fegyelmezés módszereit. A módszerről szóló könyvek és kézikönyvek – amelyek magyarul is megjelennek – széles spektrumot ölelnek fel, a gyermekfejlődéstől kezdve a speciális családi helyzetekig.
Néhány jellemző könyvcím:
-
Pozitív Fegyelmezés három év alatt
-
Pozitív Fegyelmezés iskolás gyerekeknek
-
Pozitív Fegyelmezés tiniknek
-
Pozitív Fegyelmezés nevelőszülőknek
-
Pozitív Fegyelmezés elvált szülőknek
-
Pozitív Fegyelmezés keresztény szülőknek
-
Pozitív Fegyelmezés alkoholista szülőknek
-
Pozitív Fegyelmezés – Tanárok kézikönyve A–Z