facebook youtube

A “hatalmi harc” elkerülésének 18 módja.

Néha még az is kemény küzdelmet jelent, hogy egy szimpla fogmosásra vagy felöltözésre rávedd a gyerekeket? Ne keseredj el, inkább olvasd el tippjeinket!

A hatalmi harcok távolságot és ellenségeskedést szülnek közelség és bizalom helyett. A távolság és az ellenségeskedés pedig haragot, ellenállást és lázadást szül – ami alacsony önértékeléssel fog párosulni. A közelség és a bizalom megteremti a gyermek fejlődéséhez, tanuláshoz szükséges biztonságos környezetet. Csak akkor tudod pozitívan befolyásolni az eseményeket, ha a közelség és a bizalom atmoszférája vesz körül, ahol a vádaskodás, a szégyen és a fájdalom nincs jelen.

Mindig két félen múlik, hogy létre jön e az erőharc. Soha nem lehet látni hatalom ittas gyermeket, aki közelében ne lenne egy hatalom ittas szülő. A szülőknek tartózkodniuk kell a nyerek vagy meghátrálok típusú hatalmi harcoktól. Egy nyerő/nyerő környezetet kell teremteni.

Hogy hogyan?

A következőkben leírt javaslatok segítenek a gyermekeknek olyan alapvető képességeket elsajátítani, mint önbizalom, felelősségtudat, kooperáció és probléma megoldási készségek – ahelyett hogy hagynánk a romboló, lázadó viselkedés eluralkodását.

  1. Döntsd el, majd kedvesen és határozottan közöld a gyermekeddel, hogy mit fogsz csinálni. „Elolvasok egy mesét miután fogat mostál.” „Csak tiszta konyhában főzök.” „Csak akkor indulok el az autóval, ha a biztonsági övek be vannak kapcsolva.”
  2. Azt mond meg a gyermekednek, hogy mit csináljon, ne azt, hogy mit ne. (Ne kiabálj helyett, beszélj halkabban.)
  3. Érzelmi őszinteség. (Szomorú vagyok amikor nem tartod be a megállapodásunkat.)
  4. Kisgyermeknél a figyelem elterelése, büntetés helyett. A büntetés gátolja az agy fejlődését.
  5. Vond be a gyermekedet a napi rutinok, szabályok kialakításába, és legyen ez a közösen kialakított rutin a „főnök” (Miben is állapodtunk meg, mi van a rutin táblázatunkon?)
  6. A beszélő szülőből válts át kérdező szülőre. Használd a „mi” és „hogyan” kezdetű kérdéseket: „Mi történt?” „Mi volt a megállapodásunk azokról a játékokról, melyeket nem raksz el?” „Mit tehetnél másképpen, hogy ez ne történjen meg megint?” „Hogy érzel a történtek iránt?” „Milyen ötleteid vannak a probléma megoldásával kapcsolatban?” ( mindez nem működik konfliktusok esetén, illetve akkor, ha nem vagy igazán kíváncsi arra, hogy mit mond a gyermeked )
  7. A problémákat a családi megbeszélések alkalmával beszéljétek meg. Engedjék meg a gyermekeknek, hogy elmondják véleményüket, ötleteljenek a megoldásról, részesei legyenek a problémák megoldásának.
  8. Használj 10 vagy annál kevesebb szót. Az egy a legjobb: Játékok. Torony ( amit pl. a fürdőszoba padlóján hagyott)
  9. Vond be a gyermekeket az egyes tevékenységekbe: „Nem tudom megcsinálni, tényleg szükségem van a segítségedre.”
  10. Szavak nélkül: használj pantomimet, kitalálósdit vagy jegyzeteket. Próbáld ki az ölelést, hogy közelséget és bizalmat teremts.
  11. Nem verbális jelzések: ezeket a gyerekekkel együtt alkossátok meg. Pl. egy cetli a tv-n, számítógépen, jelzésként, hogy először a leckét kell megcsinálni.
  12. Használd a reflektív meghallgatást. Állj le a beszéddel és figyelj, hallgass. Ne csak azt próbáld megérteni, hogy mit mond a gyermeked, hanem azt is, hogy az mit jelent.
  13. Limitált választási lehetőség: „Ebéd előtt vagy ebéd után szeretnéd megcsinálni a házi feladatot?” „Ebéd után az asztalt szeretnéd leszedni vagy mosogatni szeretnél?”
  14. Készítsetek választási kereket közösen. Rajzolj egy nagy kört és oszd cikkekre. Találjatok minél több megoldást a problémákra. Rajzoljatok minden egyes megoldáshoz kis illusztrációt. Konfliktus esetén kérd meg a gyereket, hogy a kerékről válasszon egy lehetőséget.
  15. Alkossatok játékot: versenyezzetek az idővel vagy énekeljetek egy dalt, míg a mindennapos otthoni teendőket végzitek.
  16. Tervezzétek, valósítsátok meg közösen. (Pl. szabadidő programok).
  17. Használd a humorérzékedet: itt jön a kicsi szörny, aki elkapja azt a kicsi gyermeket, aki nem rakodta el a játékát – ez közelséget és bizalmat teremt, amit újra meg újra elő lehet venni
  18. BÓNUSZ: ÖLELÉS! ÖLELÉS! ÖLELÉS! Egy ölelés néha elegendő ahhoz, hogy megváltozzon a viselkedés – az övék és a tied is

Cikk forrása: www.positivediscipline.com
Fordította: Páli Patrícia – www.lifegarden.hu



Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.